Vara e tot mai aproape. Peste câteva zile ne vom putea bucura din plin de soare și vreme caldă, iar copiii – de vacanță. Chiar dacă Cecilia merge la grădiniță și nu are vacanță, i-o vom face noi și vom pleca pentru perioada verii în sat, la bunici, departe de gălăgia orașului și aproape de natură, de origini. În iunie mai avem de pus la punct câteva lucruri, dar cum asta nu ar trebui să-i afecteze pe copii, am întocmit o listă cu diverse activități pe care le vom face în prima lună de vară.
Pentru luna iunie
mi-am propus ca activitățile noastre să aibă în fiecare săptămână o tematică.
S-ar putea ca unele
activități să nu le fie interesante copiilor mei. În acest caz, având deja
materialele pregătite, vom improviza la moment și vom inventa alte jocuri cu ceea
ce avem la îndemână. N-ar trebui însă să se întâmple acest lucru, căci ei sunt
entuziasmați aproape de orice activitate și joc pe care li-l propun.
La finalul lunii vă
voi arăta cum ne-am jucat în iunie. Dacă vom reuși să ne ținem dupa acest plan,
cred că pe viitor activitățile noastre vor fi planificate pentru o săptămână
sau o lună înainte. E mult mai ușor pentru părinți să fie organizați în acest
sens.
E posibil ca în cazul
copiilor voștri planul să nu meargă. Eu am hotărât să-l fac deoarece, aunci
când nu se joacă liber, Cecilia și Stelian cer jocuri organizate și
supravegheate de noi, cei maturi.
Iată care sunt cele
30 de idei de activități, câte una pentru fiecare zi, pe care sper să le punem
în aplicare și din care te poți inspira și tu!
1-4 iunie – Săptămâna
culorilor
Copiii mei cunosc
deja culorile, pe unele și în limba engleză. Pentru că Stelian le mai încurcă
uneori, mi-am propus ca primele 4 zile din iunie să le dedicăm repetării
culorilor.
1.Plimbarea
colorată. Pe data de 1 iunie, cel mai probabil vom merge în oraș cu copiii. Vom
încerca să le propunem o activitate de recunoaștere a culorilor: să
găsească în jur obiecte care au culoarea cafenie, roză, roșie, etc.
2. Atelier de
pictură. Nu există o metodă mai bună de a învăța culorile decât pictând. Am pictat cu copiii folosind diverse metode, pe care le-am descris AICI, însă pentru 2 iunie am un plan-uragan în acest sens, despre care vei afla în articolele ce urmează.
3.Asocierea
culorilor. Vom aduna la un loc obiecte de diverse culori, iar copiii le vor
sorta, numind fiecare culoare. Va fi o activitate interesantă, știu asta!
4.Potrivirea
culorilor. Este cam același lucru ca și la activitatea de ascoiere, doar că
include lucrul cu degețelele. Se iau cuburi de polipropilenă, care se pictează
fiecare într-o singură culoare + bețișoare colorate. Copilul trebuie să înfigă
bețișoarele în cuburile corespunzătoare. Această activitate dezvoltă mușchii
degețelelor, atenția și capacitatea de concentrare.
5-11 iunie –
Săptămâna experimentelor
Să vă spun un secret:
noi avem multe, multe cărți cu experimente, din care ne inspirăm. Vi le putem
împrumuta!
5.Experimentăm
senzațiile de rece-cald. În două vase se pune apă. Treptat, în unul din ele se
toarnă apă fierbinte. Copiii vor experimenta senzația de călduț, fierbinte. În
vasul cu apă rece se pun cuburi de gheață, iar copiii vor experimenta senzația
de rece. Acest experiment se face cu maximă atenție.
6.Greu-ușor. Tot la
capitolul apă rămânem și, atunci când copiii fac băiță, le propunem acest
experiment. Se oferă celor mici diverse obiecte ușoare, dar și grele. Ei
trebuie să observe care obiecte rămân la suprafață și care se cufundă, învățând
noțiunea de greu și ușor.
7.Sticla care se
subțiază. Am tot adunat sticle din plastic, pentru a le utiliza la diverse
activități. Unele dintre ele au rămas neatinse, așa că le-a venit timpul să le
duc la boxa specială, nu înainte însă de a le folosi la experimente.
Experimentul cu sticla care se subțiază e foarte simplu, dar mare e fascinația
copiilor: până la jumătatea sticlei se toarnă apă fierbinte, se pune capacul,
se agită timp de un minut, se varsă apoi conținutul și repede se pune iar
capacul. Pereții sticlei se vor apropia brusc. Explicația pentru acest
experiemnt o voi prezenta într-un alt articol.
8.Telefonul cu fir
din pahare de plastic. Deseori observ că picii mei își fac telefoane din orice
jucărie dreptunghiulară pe care o găsesc în lada cu jucării. M-am gândit să le fac altfel de telefoane, dar
și să-i uimesc cu un experiment. Voi avea nevoie de: două pahare de plastic,
fir de ață și două scobitori. La mijlocul fiecărui pahar se face o gaură mică
(în partea de jos). Se introduce în pahar firul de ață prin gaură, de la
exterior spre interior. Capătul firului se ține în interiorul paharului și se
leagă bine cu o scobitoare, apoi se trage. Scobitoarea va sta în interiorul
paharului, prevenind ruperea firului de ață. La fel se procedează și cu
celălalt pahar. Se oferă apoi câte un pahar fiecărui copil, având grijă să fie
firul cât mai bine întins. Unul dintre copii ține paharul cu ambele mâini,
vorbind în interiorul acestuia, iar celălalt ține paharul la ureche, de
asemenea cu două mâini. Obținem astfel un telefon neobișnuit. Cei mici trebuie
să știe că sunetul călătorește foarte ușor de-a lungul unui fir bine întins.
9.Stafidele care
dansează. Pentru a face acest experiment, voi avea nevoie de băutură
carbogazoasă puternic acidulată și stafide. Într-un vas, se toarnă băutura,
apoi se pun în ea câteva stafide. Acestea se vor cufunda, însă dupa puțin timp
se vor ridica la suprafață. Acest lucru se datorează faptului că atunci când
bulele de bioxid de carbon se lipesc de suprafața stafidelor, acestea sunt
propulsate în sus.
10.Popcornul
dansator. Este un nou experiment din seria celor dansatoare, dar mie îmi plac
la nebunie aceste experimente. Pentru a-i fascina pe copii, voi umple un borcan
de sticlă cu apă (3 sferturi), dupa care voi adăuga 2 linguri de praf de copt
și puțin colorant. Deasupra voi pune câteva floricele de porumb. Peste toate
astea voi adăuga câteva picături de oțet. Rezultatul e uimitor: popcornul
începe să danseze.
11.Vulcanul. Probabil
că acest experiment îți este deja cunoscut, noi însă nu l-am făcut niciodată.
Pentru că cei mici adoră să modeleze din plastilină, le voi propune să facă un
vulcan. În mijlocul acestuia vom pune colorant roșu și câteva lingurițe de praf
de copt sau bicarbonat de sodiu. Peste acesta vom turna oțe, iar vulcanul se va
trezi la viață.
12-18 iunie –
Săptămâna dezvoltării motricității fine prin jocuri senzoriale
Jocurile senzoriale
sunt extrem de importante pentru stimularea minții, ajutându-i pe copii să se
dezvolte armonios. Deși s-ar părea că jocurile senzoriale sunt valabile doar
pentru bebeluși, copiii mei, chiar dacă au mai mult de doi anișori, tot le
preferă, căci niciodată nu e prea târziu să îți dezvolți simțul tactil și
vizual.
12.Transferul de
boabe. Regula e foarte simplă: în boluri se pune făină, mălai, mărgele, mai
multe feluri de boboase, apă, etc, iar copilul trebuie să le mute în alte
recipiente, folosind degețelele sau o linguriță. Nu, nu e o activitate doar pentru bebeluși. La fel de interesantă e și pentru un copil de 3 ani.
13.Lucrul pe texturi
diferite cu diverse materiale. Vom avea nevoie de mai multe tipuri de hârtie,
care are textură diferită și mai multe materiale, cu ajutorul cărora copiii vor
crea tablouri. Vom folosi: acuarelă, flori sau petale de flori, semințe,
lipici, sclipici, bucăți de hârtie colorată, hârtia coșulețelor pentru brioșe.
14.Închide-deschide.
Cecilia poate deschide aproape orice, dacă depune mai mult efort. Stelian – nu.
Mi se pare o idee bună să le ofer copiilor diverse cutii, borcane cu capac,
sticle, pahare cu capac, iar ei să exerseze această acțiune, întrecându-se la deschis recipiente.
15.Jocul cu
plastilina. Plastilina ține copilul ocupat mult timp. Cu ajutorul acestei
copilul își dezvoltă mușchii degetelor, imaginația și creativitatea, modelând
diverse obiecte.
16.Ghicește obiectul.
Într-un sac, se pun muuuuulte obiecte, pe care ei le cunosc, însă pe care trebuie să le recunoască doar pipăindu-le prin pânză.
17.Joc senzorial cu
jeleu. Copiilor mei le place să mănânce jeleu. Știu că nu e foarte sănătos, de
aceea îl prepar rar. De data aceasta însă nu îl vom mânca, ci ne vom juca cu el.
Copiii îl vor modela și își vor dezvolta cu ajutorul acestuia motricitatea fină
și concentrarea.
18.Cleștișorii colorați.
Cleștișorii sunt printre jucăriile preferate ale copiilor. Pentru a se putea
juca organizat cu ei, voi confecționa două cercuri mari (din carton), pe care
le voi secționa cu ajutorul unui marker. Fiecare secțiune o voi colora într-o
singură nuanță. Le voi propune și cleștișori în aceleași culori. Sarcina
copiilor este de a prinde cleștișorul de secțiunea pictată coreșpunzător pe
cercul de carton. Această activitate stimulează mușchii degețelelor,
concentrarea și atenția.
19-25 iunie –
Săptămâna activităților în natură
19.Excursia. Pe data
de 19 iunie vom organiza o excursie. Vom pune în rucsacuri gustări, vom lua cu
noi lupele și binoclurile și vom merge în pădure să descoperim natura.
20.Recunoașterea
copacilor și a insectelor. Avem câteva cărțulii care includ imagini cu insecte
și copaci, cât și informații despre aceștia. Cred că e momentul să ieșim în
natură și să-i recunoaștem. Abia aștept să văd reacția copiilor!
21.Facem picnic.
Copiii adoră picnicurile și, mai cu seamă, să-i imite pe oamenii mari, să
aranjeze pe păturică gustările luate de acasă, să toarne suc sau apă în pahare,
etc. Le vom oferi Ceciliei și lui Stelian o zi întreagă de picnic, să-i vedem
cum s-or descurca!
22.În căutarea de
comori. Regula e foarte simplă: de acasă, stabilim cu exactitate obiectele pe
care vrem să le aducem din natură în casă: pietre, flori, frunze, conuri,
crenguțe, etc. Mergem în parc/pădure și începem vânătoarea.
23.Jocul cu nourași
„Eu văd”. Am găsit această idee pe un site pentru părinți și mi-am zis că e
genială! E un joc care dezvoltă imaginația copilului 100%, fiind interesant nu
doar pentru cei mici, ci și pentru maturi. Astfel, vom merge afară și vom privi
nourașii. Fiecare jucător trebuie să identifice animale, diferite forme,
obiecte.
24.La cules. Pe la finalul lunii vom merge la bunici, în sat. Acolo neapărat le vom
organiza copiilor o sesiune de cules pomușoare și fructe din grădină. Dupa
asta, le spălăm și le mâncăm imediat! Nu-i așa că îți lasă gura apă?
25.Ziua baloanelor de
săpun. Cunosc mai multe rețete de baloane de săpun, dar pe care nu le-am făcut
niciodată. Cred că le-a venit momentul. Ne vom distra pe cinste!
26-30 iunie – Săptămâna diversității
26.Teatrul de păpuși.
Copiilor mei le place să mergem împreună la teatru. Urmăresc cu atenție jocul
păpușilor și organizează piese de teatru și acasă. Ziua de 26 iunie va fi
dedicată în exclusivitate teatrului de păpuși. Vom discuta despre piesele de
teatru pe care le-am vizionat la Teatrul de Păpuși „Licurici” și vom crea
împreună o piesă de teatru. Acest joc dezvoltă imaginația copiilor, a
limbajului, creativitatea și încrederea în propria persoană.
Jocul cu marionete.
Ca și teatrul de păpuși, jocul cu marionete este preferat de copii, având
numeroase beneficii. Avem o cărțulie cu marionete din gârtie, pe care trebuie
să le decupăm și s alcătuim cu ele povești. Cred că i-a venit momentul!
27.Bărbieritul
baloanelor. Este o activitate extrem de distractivă. Se umflă două baloane
mari, se acoperă cu spumă de ras, iar copiii trebuie să le bărbierească astfel
încât să nu le spargă. Eu abia aștept ziua de 27 iunie, pentru a le propune
copilașilor mei acest joc!
28.Acru-dulce-sărat.
Recunosc, copiii încă nu știu gusturile (doar dulce, sărat și acru). Pentru a le învăța, le voi oferi
diverse alimente cu gusturi diferite, pe care ei le vor gusta, dupa care vom
învăța ce gust are fiecare.
29.Cucu-Bau. Acesta
este jocul preferat al copiilor mei, când punem mâinile la ochi și zicem: Bau,
apoi le luăm de la ochi spunând: Cucu. E un joc distractiv, care-i înveselește.
De această dată m-am gândit să-l facem pentru a vindeca frica de separare: noi,
maturii, vom dispărea pentru câteva momente din aria vizuală a copiilor, în
timp ce ei vor fi cu mâinile la ochi, dupa care vom reapărea, nu înainte de a-i lăsa pe ei să ne găsească.
30.Punguțele cu
surprize. Cui nu-i plac surprizele? Pentru a-i înveseli pe cei mici, voi
pregăti mai multe punguțe cu diverse obiecte în ele și le voi ascunde prin
casă. Urmând indicațiile noastre, ei le vor găsi și vor descoperi surpriza din
pungă.
E mult mai greu să te joci cu doi copii, dar e de două ori mai interesant, iar dacă se implică și părinții, voia bună și emoțiile pozitive sunt garantate. De fapt, rolul părintelui nu este doar de a supraveghea copiii, dar și de a participa activ în jocurile și activitățile acestora.
Dacă ai și alte idei
de jocuri pentru doi copii, aștept să le indici în comentariile la acest
articol. Până atunci, nu uita să mă urmărești pe Instagram sau să dai un likepaginii de Facebook a blogului, pentru a fi la curent cu toate jocurile pe care
le fac cu copiii mei!
Wow, multe idei faine, multumesc!
RăspundețiȘtergereMulțumesc și eu pentru că existați voi, cei care mă citiți!
Ștergere