marți, 2 iulie 2013

”Mi s-a cerut pentru naștere 150 de euro, 1 kg de detergent și 2 înghețate”



”Am născut acum câteva zile. Dar mi s-a spus din start, că trebuie să-i dau medicului-ginecolog cel puțin 100 de euro, moașei- 150 de lei, pediatrului-100 de lei și doamnei care are grija să fie curat prin salonul de naștere-100 de lei. Acestea sunt tarifele doamnei Elena N.”.
Sunt mărturiile Anastasiei C., o tânără care a devenit recent mămică. ”Când am hotârât să devenim părinți, nu credeam că vom avea atât de multe cheltuieli neplanificate. Ne-am informat ambii consultând internetul. Am mai întrebat și prietenii care au trecut prin „asta” și parcă eram pregătiți moral. Sunt angajată oficial și știam că astfel de servicii sunt gratuite. Dar iată, am aflat că banii pe care trebuia să-i investim în copilul nostru, trebuie să-i ofer cuiva pentru servicii pentru care deja este platit. Da, într-adevăr au salariu mic, dar nici eu nu am un venit mai mare. Și la urma urmei, de ce au depus jurământul lui Hipocrate dacă nu îl pot menține?”

Tânăra mamică ne spune că a născut prematur și nu avea pregătită geanta cu cele necesare pentru copil. ”Din cauza unor probleme de sănătate care au apărut pe parcursul sarcinii, am devenit părinți mai devreme decât ne așteptam. Am fost transferată dintr-o secție în alta în ultimele 3 saptamâni, iar travaliul a durat mai puțin de o oră. Nici nu am reușit să-mi sun soțul pentru ai zice să aducă minumum necesar (niște scutece măcar), că eu deja născusem”, susține Anastasia.
„Am rămas șocat când în secția de reanimare ni s-a cerut să aducem 1 kg de detergent automat, subliniez că nu pentru copii, o sticlă de săpun lichid, șervețele uscate și 2 înghețate”, ne mărturisește tânărul tătic, Vadim C.  „Dar am tăcut, am procurat cele necesare și le-am adus. Ni s-a spus clar : „Eu lucrez cu copilul tău și aceasta depinde de tine. Cu detergent spălăm cearșaful, cu sapun-mâinele, cu șervețeleșe uscate ni le ștergem, iar înghețata pentru că e cald afară.”!
”1 kg de detergent pentru 2 zile în incubator, în care cearșaful nici nu a fost schimbat măcar odată?”, se indignează tânărul tătic.
Anastasia mai spune că a întrebat și alte mămici dacă și lor li s-a dat o astfel de listă și mamele au confirmat, crezând că este o normă.
”Mă întreb, cum se dorește ca să crească natalitatea în Republica Moldova, dacă mi s-au încălcat zeci de drepturi fundamentale, printre care dreptul la asisență medicală, atât în perioada pre-natală, cât și acum, în cea post-natală? Cum să îmi mai planific un copil, dacă am parte de astfel de servicii?”, se întreabă tânăra mămică.
Elena Draguțan, Specialist Comunicare cu mass-media de la Compania Națională de Asigurări în medicină afirmă că dacă pacientului i se încalcă drepturile, atunci acesta este poate să solicite certificarea bunurilor aduse, sau să solicite bonul de plată în cazul când i se cer bani. ”În momentul în care nu primeşte explicaţii documentate (înscrise), se adresează obligatoriu la Administraţia instituţiei, care este OBLIGAT să ia măsuri de responsabilitate. Iar în momentul în care nu răspunde administraţia instituţiei şi fondatorul, să se adreseze cu o cerere în scris către Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină, care este avocatul beneficiarului. La achitarea unor bunuri sau servicii, în folosul instituţiei medico-sanitare, de tip servicii hoteliere, alimentare, etc. OBLIGATORIU solicitaţi bonul de plată, care va fi dovada achitării plăţilor nefondate”, mai adaugă aceasta.
Administrația secției nu a fost de găsit pentru a comenta cele spuse.
Totodată, menționăm că dacă vi s-a încălcat unul dintre aceste drepturi vă puteți adresa și la linia fierbinte al Ministerului Sănătații +37322721010.
Despre drepturile pacientului puteți afla mai multe în Articolul 5 al Legii cu cu privire la drepturile şi responsabilităţile pacientului, care spune:
Pacientul are dreptul la:
a) asistenţă medicală gratuită în volumul stabilit de legislaţie;
b) atitudine respectuoasă şi umană din partea prestatorului de servicii de sănătate, indiferent de vîrstă, sex, apartenenţă etnică, statut socioeconomic, convingeri politice şi religioase;
c) securitate a vieţii personale, integritate fizică, psihică şi morală, cu asigurarea discreţiei în timpul acordării serviciilor de sănătate;
d) reducere a suferinţei şi atenuare a durerii, provocate de o îmbolnăvire şi/sau intervenţie medicală, prin toate metodele şi mijloacele legale disponibile, determinate de nivelul existent al ştiinţei medicale şi de posibilităţile reale ale prestatorului de servicii de sănătate;
e) opinie medicală alternativă şi primirea recomandărilor altor specialişti, la solicitarea sa ori a reprezentantului său legal (a rudei apropiate), în modul stabilit de legislaţie;
f) asigurare de asistenţă medicală (obligatorie şi benevolă), în conformitate cu legislaţia;
g) informaţii cu privire la prestatorul de servicii de sănătate, profilul, volumul, calitatea, costul şi modalitatea de prestare a serviciilor respective;
h) examinare, tratament şi întreţinere în condiţii adecvate normelor sanitaro-igienice;
i) informaţii exhaustive cu privire la propria sănătate, metodele de diagnostic, tratament şi recuperare, profilaxie, precum şi la riscul potenţial şi eficienţa terapeutică a acestora;
j) informaţie completă privind factorii nocivi ai mediului ambiant;
k) exprimare benevolă a consimţămîntului sau refuzului la intervenţie medicală şi la participare la cercetarea biomedicală (studiul clinic), în modul stabilit de prezenta lege şi de alte acte normative;
l) acceptare sau refuz în ce priveşte efectuarea ritualurilor religioase în perioada spitalizării în instituţia medico-sanitară, dacă aceasta nu afectează activitatea ei şi nu provoacă prejudiciu moral altor pacienţi;
m) asistenţă a avocatului sau a unui alt reprezentant în scopul protecţiei intereselor sale, în modul stabilit de legislaţie;
n) informaţie privind rezultatele examinării plîngerilor şi solicitărilor, în modul stabilit de legislaţie;
o) atacare, pe cale extrajudiciară şi judiciară, a acţiunilor lucrătorilor medicali şi ale altor prestatori ai serviciilor de sănătate, precum şi a funcţionarilor responsabili de garantarea asistenţei medicale şi a serviciilor aferente în volumul prevăzut de legislaţie;
p) îngrijire terminală demnă de o fiinţă umană;
q) despăgubire a daunelor aduse sănătăţii, conform legislaţiei.
Dar mai puteți apela și la o serie de ONG-uri din domeniu, cum ar fi IDOMCentrul de Instruire în Domeniul Sănătăţii Reproductive (CIDSR) sau SPFM, la care puteți afla mai multe.


Sursa - http://svetllana.wordpress.com