vineri, 13 martie 2015

De ce băiețelul nostru se numește Stelian?


Când am aflat că sunt însărcinată, mai ales că se presupunea că voi avea o sarcină destul de complicată, gândurile m-au dus la Sfântul Stelian – ocrotitorul copiilor. Nu îi citisemn viața, dar din Acatist știam că ajută mamele care au copii și pe cele însărcinate. Deci, mi-am zis, dacă voi avea un băiețel, se va numi Stelian.

...Dar soțul avea altă dorință – băiatul nostru să poarte numele Ștefan, în cinstea Sfântului Domnitor...

Pentru că nu ne puteam decide, am hotărât că numele îl va alege Cecilia. Am scris pe foi cele două nume, iar Cecilia a extras de două ori foaia cu numele Stelian. Iar alegerea sa nu putea fi contestată!
Iată așa am ajuns să avem în casă o Cecilie și un Stelian!

Semnificația numelui Stelian

Prenumele de băiat Stelian, nu la fel de popular ca acum câteva decenii, a fost apropiat de către cercetătorii lingviști de numele de persoană Stela, chiar dacă, din punct de vedere etimologic, cele două forme nu au nicio legătură. Cu toate acestea, mulți părinți alegeau acest nume de persoană tocmai din acest motiv. De fapt, numele în discuție are originile de la forma de origine grecească Stylianos, în componența căreia specialiștii au identificat substantivul comun „stylos”, ce înseamnă „stâlp, coloană”.