Un spectacol de
teatru este întotdeauna o sărbătoare, mai ales dacă este vorba despre o gală, o
premieră sau un spectacol cu invitați. Dacă cinematograful a devenit banal,
teatrul și-a păstrat prestigiul de eveniment pe care nu îl vezi de două ori în
același fel. Să păstrăm, deci, la reprezentațiile sale caracterul festiv și să
ne dăm osteneala să ne îmbrăcăm elegant, chiar și atunci când ne ducem la
spectacol într-o zi de lucru. Actorii ne vor fi recunoscători și, oricine
cunoaște lumea lor, știe că atmosfera de sărbătoare îi inspiră, îi face să se
simtă mai în largul lor și îi stimulează să dea tot ce au mai bun în ei.
Eu cred că e bine să ne învățăm copiii de mici bunele maniere, inclusiv la teatru, cinema sau concert. Citiți și puneți în practică!
Eu cred că e bine să ne învățăm copiii de mici bunele maniere, inclusiv la teatru, cinema sau concert. Citiți și puneți în practică!
·
Un
bărbat se duce seara la teatru în ținută închisă la culoare. Dacă este vorba
despre o premieră sau o gală, se cere ținută de seară, mai ales în primele
rânduri sau în loje.
·
Ne vom îmbrăca îngrijit,
dar fără să pierdem atâta timp încât să întârziem. Dimpotrivă, în aceste
cazuri, exactitatea este într-adevar politețea regilor. Dacă totuși am
întârziat, este nepoliticos să ne croim drum printre spectatori după ce a
început spectacolul. Așteptăm sfârșitul actului, după ușă, pentru a nu tulbura
sala și numai după aceea ne căutam locul.
·
La
teatru bărbatul va merge înainte pentru a o scuti pe partenera sa de contactul
cu primele priviri curioase.
·
Dacă se poate
tolera, în mod excepțional, la restaurant sau la cinema, să-ți iei hainele cu
tine, acest lucru este absolut interzis la teatru sau la concert. Bărbatul își
lăsa la vestiar pălăria, mănușile și paltonul, dupa ce a ajutat-o pe doamnă.
Dacă este admis ca o femeie să-și păstreze pălăria le restaurant, nu la fel se
întâmplă la teatru, deoarece ea ar putea deranja pe vecinii din spate. În lojă
poți să-ți păstrezi paltonul, pardesiul, căci acolo există cuiere. Femeile pot
să-și păstreze pălăria.
·
Dacă partenera
își corectează toaleta în fața onglinzii din vestiar, bărbatul rămâne discret
puțin în urma sau alături. Poate profita de acest timp pentru a răsfoi
programul pe care și l-a procurat. Este neplăcut să-l împrumuți pe al vecinului
și mai neplăcut este să-l citești pe deasupra umărului său.
·
Dacă ai un loc
la galerie, scara pune din nou vechea problemă a priorităților. Bărbatul
precede sau urmează femeia? Să spunem de la bun început că lățimea scărilor de
teatru permite, în general, să rezolvăm problema mergând alături. Dar dacă
trebuie să analizăm problema din punctul de vedere al curtoaziei, o veche
regulă spune că bărbatul precede femeia cu jumătate de pas la urcat și o
urmează cu o jumătate de pas la coborâre.
·
În sală și pe
rândul de scaune, bărbatul trece în față. Ar trebui să se înțeleagă de la sine
că treci prin fața spectatorilor care s-au ridicat. Să rămâi pe scaun în acest
caz este nepoliticos, iar cel ce se îndreaptă spre locul său trece cu fața la
cei ridicați și nu cu spatele.
·
Bărbatul lasă
doamnei locul cel mai bun, cel de unde se vede mai bine scena, chiar dacă acest
loc este la stânga sa.
·
Este de
neconceput să mănânci sau să comentezi în timpul spectacolului.
·
Multe teatre
vechi sunt construite în așa fel încât din lojă se vede la fel de bine sala ca
și scena. În acest caz este o lipsă totală de tact să explorezi cu binoclul
decolteul doamnelor sau figurile spectatorilor. El nu trebuie să fie îndreptat
decât spre scenă.
·
La teatru, ca și la cinema,
salutăm cunoștințele cu o simplă înclinare a capului și nu angajăm cu ele o
conversație pe deasupra capului spectatorilor. Dacă ținem să ne vorbim, vom
profita de antract.
·
Una dintre
cele mai mari grosolănii este să părăsim sala înainte de sfârșitul
spectacolului și să ne pregătim de plecare în timpul ultimei scene, sub
pretextul de a câștiga câteva clipe în plus la vestiar. Această regulă e
valabilă și pentru aplauzele datorate artiștilor. O persoană bine crescută își
va face o datorie din a răspunde strădaniilor actorilor prin aplauze și nu le
va întrerupe pentru a se întoarce acasă cu câteva minute mai devreme. Cealaltă
extremă, de a face un solo de aplauze dupa încetarea lor, este de asemenea de
prost gust.
·
Atunci ,
cînd trebuie să aplaudăm? La teatru, la sfârșitul fiecărui act sau la sfârșitul
unei bucăți de virtuozitate specială.
·
Numai marilor artiști li se
oferă sau li se aruncă flori. Se pot trimite flori și tinerelor actrițe care
debutează într-un rol mai serios, în nici un caz când sunt doar figurante.
·
Nu se manifestă dezaprobarea
față de un spectacol prin fluierături, mai ales în timpul desfășurării lui.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu